Prentisseglatsen 2011

Jakten Eugenias loggbok 9 – 15 juli 2011, skriven av Eugenias prentisar under seglatsen till sjödagarna i Åland

9 juli
10 juli
11 juli
12 juli
13 juli
14 juli
15 juli

9 juli 2011
Avgång från Kalkholmen kl 07.20 mot Enskär. Vi är tillsammans 10 glada personer ombord. Under dagen körde vi för motor runt Kasnäs, över Gullkrona fjärden och enda  upp till Gustavs, där vi kom till Enskärs brygga kl 20. Dagens menu ombord var laxlåda med två sorts lax i. Framme fick vi bada bastu i fyröns traditionella träbastu, dock vägen till bastu var befolkat av fem miljarder myggor. Före det var dags att kasta sig i kojn åt vi delikatesser ur Eugenias grill. Vädret var hela dagen mycket passlig med mycket sol och lite vind.

+ 80 sjömil

Navigering någonstans på Skärgårdshavet

Ankomst till Enskär

Eugenia vid Enskärs brygga

10 juli 2011
Väckning kl 08 med frukost på det soliga däcket, vissa prentisar sov till kl.9.10 :D. Efter det bar det iväg över Enskär till fyren där vi klättrade 170 trappsteg upp under ledning av en lokal guide. I hamnen hoppade nästan hela skeppsfolket över bord från bogsprötet för att svalka sig lite. Det var nämligen en stekande het dag, som det ofta är under föreningsresorna!

Kl 12.00 åt vi makaronlåda och efter det startade vi motorerna. Avgång från Enskär kl 12.30 mot Nystad, och genast utanför hamnen hissades alla segel utom focken. Samtidigt tog vinden slut, så det blev diesel-körning med hängande segel och gassande sol. Inne i Nystad anlände vi kl 14.00 till Pakkahuone där vi släppte av vår fotograf, Mats. Vid bryggan beslogs seglen och skeppsfolket tog en promenad i stan. Till kvällsmat  åt vi Puttes berömda hamburgaren och kunde än en gång konstatera hur god hans hamburgarsås är medan vi höll släktutredning och gjorde karriärplanering. Senare på kvällen blev vi bjudna på bastu till en holme utanför Nystad av Nystads segelsällskap, som hämtade oss med motorbåt. Somliga glömde sina baddräkter hemma och fick bada nakna :P… Medan gubbarna badade bastu gick vi andra ombord på skutan Ihana. Kvällen slutade med ett sent kvällsmål tllbaka på Eugenia :D

+ 13 sjömil

Eugenia i Nystad

Nystads segelsällskapets paviljong, där vi badade varm bastu.

Ihana från Luvia vid Nystad segelsällskapets strand

11 juli 2011
Avgång från Nystad efter morgonmålet kl. 09.00 till Degerby. Utanför Nystad körde galeasen Ihana förbi oss. Vädret var soligt och varmt igen, som det skall vara. Vi hissade segel en bit utanför Nystad men fick snart ge upp och köra för motor resten av dagen igen… 12.30 blev det spaghetti och maletköttsås till lunch ute på däck. Då vi närmade oss Degerby blev det dags att tvätta potatisen… på speciellt vis, dvs. med toaborste och borrmaskin :D I hamnen åt vi middag , fiskbord med tre sorters sill och både kallrökt och gravad lax med kokt potatis och Isokari-limpa till. Senare under kvällen kom Ihana i hamn och vi bytte platser vid kajen och lade oss ytter om henne. Då båda skeppen var på plats strosade vi iväg mot närmaste café och tog varsitt glas med dricka, men myggen störde stämningen och vi drog oss snart tillbaka till båten.

+ 67 sjömil

Vi mötte Ihana från Luvia

Potatistvätt ombord

Livet i Degerby, Åland

Mums …

I skrivande stund

12 juli 2011
Vi började dagen med morgonmål kl.09.00 på ett soligt däck. Prentisarna besökte tidigt Föglös enda butik i Degerby och fyllde på godisförråden. Samtidigt förlorade vi ännu en besättningsman kl.09.00 då Johanna for iväg på jobb med förbindelsebåten Skarven. Dagen fortsatte dock lugnt och ca. kl.13.00 åt vi lunch, stekt bacon och potatis med bruna bönor i sirapssås och ägg till.
Prentisarna och Mikael hyrde sedan 14-tiden cyklar och tog en tur runt ön, bla. Föglö kyrka och lotsmuseet besöktes under turen. Stranden var även ett planerat mål men en prentis lyckades glömma baddräkten på Eugenia så det blev ingen simmning. Då vi kom tillbaka till hamnen kl.17.00 blev det dags att flytta Eugenia eftersom galeasen Albanus skulle lägga sig bredvid Ihana på vår inre sida mot bryggan. Vinden gjorde det svårt att komma tillbaka in till hamnen, dessutom eftersom det var bestämt att vi skulle backa in med aktern före! Två gånger tog vinden oss och vi drog iväg åt sidan, men det tredje försöket lyckades.
Efter att vi fått Eugenia på plats fixade vi till Wienerschnizel och stekt potatis. Sedan gick vi iland och kollade på skutor. Vi fick en guidad tur av ägaren till tremastade skonaren Vega från Kalmar och efter det gick vi och kollade in vår rival, inför morgondagens tävling, dvs. jakten Alexandra.
Efter många foton av skutor gick vi till nöjestältet Seagram och köpte dricka, musiken var bra men överröstade diskussionerna vid bordet så vi vandrade vidare för att kolla på gamla hus. Dagen slutade med genomgång av morgondagens segling och lite prat i salongen.

+1 sjömil

Kyrkan på Föglö

Degerby lotsstuga

Skutor i Degerby hamn

God wienerschnizel till kvällsmat

13 juli 2011
Vi vaknade kl.08.00 och började förbereda oss inför dagens stora händelse: All Ships Race. Då vi lämnade hamnen i Degerby kl.10.30 blåste det en perfekt nordvästlig vind 7-11 m/s, men det var mulet och det föll även några droppar regn. Vid startlinjen, en bit utanför Degerby, hissade vi segel och fick en utmärkt start. Alexandra, en av de jakter som vi tävlade mot, låg bakom oss 2/3 av seglatsen ända till Ledsundet där de körde om oss mot en första plats i klassen för jakter. Den sista biten ute på öppnare vatten gick mindre bra för oss. Det gick för stora vågor och Eugenia gick inte upp i vind, utan tappade fart då hon dök ner i de stora vågorna. Vi hade dock privilegiet att få köra före Viking Line-båten Amorella, som snällt svarade på vår sändning via VHF med att väja för oss och körde förbi akter om oss. Eugenia slutade på en stolt andra plats i jaktklassen och på en totalplasering på femte plats.

Efter mållinjen kom vinden från “fel” håll och vi tog ned seglen och körde för motor. Det räckte tydligen med seglandet för andra också eftersom vi bogserade en storbåt (Frid, från Västanfjärd) ända in till Mariehamn.

Framme i hamn blev vi serverade god fisksoppa på Albanus och efter det gick vi via stan en sväng och kom sedan tillbaka för att titta på det officiella öppnandet av Ålands Sjödagar, samt för att få vara med om prisutdelningen för All Ships Race. Albanus som vann i sin klass och var först i mål fick ta emot en vandringspokal och en bok, Eugenia fick en burk tjära som andra pris.

Innan läggdags tog vi en fiskburgare, “Ledholmare”, och våffla nere i hamnen som vi sedan käkade på Eugenia i salongen.

+29 sjömil

Så här gick kappseglingen via Ledsund och mot Mariehamn. Vinden var från nordväst.

Jakten Alexandra och storbåten Frid seglar över startlinjen

Sunbeam från Uppsala

Helena och Sunbeam tävlar

Jakten Alexandra från Borgå utanför Ledsund

M/S Amorella som körde akter om oss

I Sjökvarteret

Prisutdelningen vid Sjökvarteret

Eugenia fick en burk tjära som andra pris

14 juli 2011
Vi låg i östra hamnen i Mariehamn tills avgång kl. 11.00 och tog det lugnt i solskenet på däck. Efter att dagens inköp och andra sysslor var avklarade kastade vi loss. Det var nära att vi skulle mista ännu en besättningsman vid starten men vi plockade upp honom från skutan Delfinen, som legat utanför oss i hamnen, en bit ifrån bryggan. Efter att vi fått alla ombord styrde vi sakta mot Lemströms kanal, där vi fick vänta en stund på bron skulle öppnas. Sedan körde vi en bit och så tog vi storbåten Frid på släp. Efter att vi hade släppt storbåten hissade vi segel och seglade faktiskt ganska långt för en gångs skull. När vinden började ta slut tog vi ner seglena och började köra för motor. Vi var framme vid Jurmo ungefär kvart i tio. Sedan stekte vi plättar och gick en sväng på Jurmo. Runt halv tolv gick vi och sova, för det skulle bli en tidig väckning på fredag morgon.

+62 sjömil

Genom Lemströms kanal

Storbåten Frid kom på släp ända till Delet

Mot Jurmo för motor

Plättar skall det vara till nattmat

Skymingsstund i Jurmo

Solnedgång

15 juli 2011
Kl. 5.45 var det start från Jurmo till Västanfjärd. Vädret var regnigt och det blåste en frisk motvind  så vi fick köra för motor. Det var fuktigt både ute på däck och under däck, både madrasser och gardiner var våta… Men solen tittade fram en stund då vi närmade oss Kimitoön. Sista biten ägnade vi oss åt städning och rengöring. Kl. 13.00 kom vi till Kalkholmen  och så var det dags att lämna Eugenia vila i bryggan.

+43 sjömil

Hem från Jurmo, i motvind med lite regn i